Gheorghe Turda a cântat şi la Securitate



Interpretul şi-a denunţat în scris o mătuşă care dorea să plece în Italia. Cântăreţul de muzică populară Gheorghe Turda şi-a turnat la Securitate o mătuşă, conform documentelor CNSAS. Ruda interpretului intenţiona să fugă din România.

Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii cere Curţii de Apel Bucureşti să constate calitatea de colaborator al Securităţii a lui Gheorghe Turda (61 de ani).

Interpretul - care are grad de general de brigadă - a fost verificat de CNSAS întrucât a ocupat funcţia de director al Centrului Cultural Naţional din cadrul Ministerului Internelor.

CNSAS susţine că miliţienii au intenţionat să-l recruteze pe Gheorghe Turda, dar au renunţat întrucât acesta nu corespundea scopurilor urmărite de Securitate.

Într-un raport din anul 1971, un ofiţer de Securitate arăta că Gheorghe Turda s-a prezentat de bunăvoie la postul de miliţie şi a relatat următoarele: „Mătuşa mea Konradt Ileana intenţionează să plece din ţară definitiv. Are aprobat un paşaport la data de 8 august 1971 de către Inspectoratul de Miliţie şi Securitate Maramureş".

„Dacă pleca, aş fi avut probleme"

„Mi-am apărat numele şi cariera, nu am vrut să-mi distrug viitorul", a declarat Gheorghe Turda pentru „Adevărul" cu privire la denunţul făcut la Securitate.

„Această decizie am luat-o într-un consiliu la care a participat toată familia. Dacă mătuşa noastră pleca, noi am fi fost urmăriţi în ţară şi am fi avut probleme", a explicat cântăreţul. El susţine că miliţianul din satul natal, Săpânţa, l-a ameninţat că va avea probleme din cauza unei relaţii pe care a avut-o cu o studentă străină.

„Am avut o relaţie de câteva zile cu o studentă din Olanda. Eu eram student la Conservatorul din Cluj, la Bel Canto, iar ea a venit să viziteze Cimitirul Vesel din Săpânţa. A fost şi pe la mine pe acasă, iar şeful de post din sat a văzut-o şi a făcut un raport, trebuia să dea explicaţii mai sus", a mai povestit Gheorghe Turda.

Cronologic, decizia de a o denunţa pe mătuşa lui s-a luat doar după ce a fost chemat de miliţian să dea explicaţii despre relaţia cu olandeza. Gheorghe Turda ne-a spus că, din câte ştie, mătuşa sa a decedat.


Paşaportul mătuşii, retras de miliţie

Intenţia rudei de a părăsi România i-a fost mărturisită lui Gheorghe Turda chiar de către aceasta, moment în care l-a şi întrebat cum şi-ar putea obţine fetiţa după ce va rămâne în Italia. Tot atunci, mătuşa i-ar mai fi spus că vrea să plece cu un bărbat cu care a luat această hotărâre în timp ce a fost la odihnă în primăvara acelui an.

Gheorghe Turda nu a putut dezvălui identitatea bărbatului, precizând în faţa miliţienilor că nu-l cunoaşte. Ca urmare a acestei informări, securistul a propus ca Ilenei Konradt să nu i se elibereze paşaportul şi, mai mult, să fie cercetată pentru stabilirea identităţii cetăţeanului cu care intenţionează să plece din ţară. Propunerea ofiţerului a dus în final la retragerea paşaportului pentru „intenţii de rămânere în străinătate".

Potrivit CNSAS, „este de notorietate faptul că intenţia de a rămâne în străinătate era privită cu suspiciune de către organele de drept, deoarece cetăţenii români puteau oferi informaţii despre situaţia economică şi socială a României, destrămând astfel barierele informaţionale controlate de partid". CNSAS nu a descoperit în acest dosar un raport oficial de recrutare sau un angajament de colaborare cu Securitatea.

Proces

Acţiunea CNSAS împotriva lui Gheorghe Turda va fi judecată la Curtea de Apel Bucureşti la 8 decembrie, iar cântăreţul a spus că se va duce şi se va apăra, întrucât el nu a fost colaborator al Securităţii.

„Eu am fost cel urmărit"

Gheorghe Turda a ţinut să precizeze că nu a colaborat cu Securitatea şi nu a semnat niciun angajament. „Pot să spun că am fost urmărit, deoarece plecam mult din ţară, iar Securitatea a aflat că mi s-a propus să rămân în Germania", ne-a spus rapsodul.

„Odată, la finalul unui turneu în Iugoslavia, un securist din Baia Mare m-a rugat să-i duc un pachet soţiei sale. Eu ştiam că sunt urmărit şi am refuzat. Era securistul care se ocupa de supravegherea artiştilor", a mai spus Gheorghe Turda.

CNSAS îl acuză pe interpretul de muzică populară că în urma informaţiilor furnizate de bunăvoie la Securitate, mătuşii sale i-a fost încălcat dreptul la liberă circulaţie, dar şi dreptul la viaţă privată prevăzut în Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.

Sursa: Adevarul.ro












Maramuresul OnlineMaramuresul Online

In by Moroșanul, joi, 26 noiembrie 2009


Leave a Reply