Săpânţa învrăjbirilor



Trimite stirea pe Yahoo! Messenger



DE LA REVOLUŢIE ÎNCOACE, ÎN LOCALITATEA MARAMUREŞEANĂ N-A MAI FOST LINIŞTE. LOCALNICII SPUN CĂ-I… UN BLESTEM

Săpânţa este o localitate de oameni harnici, dar aprigi la mânie. Aşezarea de pe malul Tisei a devenit cunoscută datorită Cimitirului Vesel, înfiinţat în 1953 de sculptorul Ioan Stan Pătraş, care a ajuns să fie uitat pe nedrept de către săpânţenii ocupaţi cu alte probleme, unele create artificial. Imediat după 1989 şi până azi, au fost puţine momentele de pace în localitate, fapt ce a pus comunitatea într-o lumină sumbră. Unii localnici consideră că localitatea este blestemată.

În 1990, primarul de atunci, Toader Şteţca, a declarat război autorităţilor şi, pentru prima dată în România, este blocată o principală cale de acces, DN 19. Astfel, timp de mai bine de o lună, Săpânţa a rămas izolată. Autorităţile au purtat negocieri cu primarul rebel, dar fără rezultat. S-a ajuns şi la momente extreme, când reprezentanţi ai autorităţilor au fost sechestraţi. În urma intervenţiei în forţă a trupelor speciale, drumul a fost deblocat, iar primarul s-a refugiat în Franţa. Tot în aceeaşi perioadă, preotul paroh Nicolae Voiculescu a fost alungat, scăpând ca prin minune să nu fie mutilat de săteni. La scurt timp, în Săpânţa, a fost numit preotul Grigore Luţai, care s-a implicat serios în viaţa comunităţii. Din nefericire, se declanşează conflictul interconfesional dintre credincioşii ortodocşi şi cei catolici, care a cunoscut mai multe episoade, culminând cu situaţia actuală, când, printr-o ordonanţă guvernamentală se sistează lucrările la biserica aflată în incinta Cimitirului Vesel. Acest fapt a reaprins spiritele. Tot în cadrul acestui conflict, care durează de aproape 20 de ani, s-au derulat evenimente cu caracter de unicitate, le-am putea numi chiar tragi-comice.

• Înmormântat cu ajutorul... forţelor de ordine

În anul 1997, un săpânţean, din cauza orgoliilor manifestate atât de preotul ortodox, cât şi de cel greco-catolic, a ajuns să fie prohodit atât în rit ortodox, cât şi în rit greco-catolic. Pentru a putea fi îngropat, a fost necesară intervenţia forţelor de ordine, care au fost nevoite să asiste la serviciile funerare. Apoi, noul preot greco-catolic din Săpânţa a trăit şi el momente aparte, când o parte dintre săteni, pentru a-l face să înţeleagă că nu este dorit, au găsit de cuviinţă să îi aplice o lecţie… lovindu-l cu lanţurile.
Altădată, un grup paşnic de călugăriţe sosite din străinătate ce aparţineau bisericii greco-catolice au vizitat Săpânţa. Ele au fost oprite să intre în localitate şi ameninţate că o vor păţi urât dacă nu pleacă, localnicii crezând că acestea au venit să... le ia biserica. Îngrozite, măicuţele au şters-o repede, dar incidentul a avut ecou până la… Vatican. Când lucrurile păreau că intră în normalitate, focul învrăjbirii s-a reaprins.

• Sătenii, în mare parte, hotărâţi să recurgă la măsuri extreme

Am dorit să aflăm părerea localnicilor privind această situaţie tensionată, care pare că nu se mai termină.
"Nu au dreptate greco-catolicii. Ei sunt numai o mână, pe când ortodocşii sunt mai mulţi. Ne-om apăra biserica şi pe popa şi nu om lăsa pe nimeni să ne-o ia. De ce o trăbuit să margă popa lor la americani şi să se plângă la doamna lu’ Clinton? Nu or avea zile bune cu noi. Să margă să ne lase în pace!", a spus, revoltat, unul dintre localnici, Vasile S.
Majoritatea sătenilor pare hotărâtă să reacţioneze în forţă, din păcate puţini fiind cei care propun o cale paşnică.
"Ce problemă au cu biserica greco-catolicii? A fi tare frumoasă când s-a găta. În loc să fie mândri că om ave’ biserică nouă, umblă cu tot felu’ de reclamaţii. Să le fie ruşine…", a ripostat Maria S.
"Să nu se joace cu noi greco-catolicii. Ce vor ei până la urmă? Să ajungă biserica noastră ortodoxă minoritară în Transilvania? Aşa ceva nu vom lăsa să se întâmple!", a ameninţat Gheorghe S.
"Este păcat că s-a ajuns într-o asemenea situaţie, care nu este de folos nimănui. Bunicii şi părinţii mei au fost greco-catolici. După 1948, am devenit ortodocşi. Cred că avem cu toţii un singur Dumnezeu, care le vede şi le judecă pe toate", a spus Ana P.
"Cred că şi-o băgat dracu’ coada. E un blestem. Anu trecut, un biet copil o murit pe şantier la biserică, electrocutat. Cred că o fost un semn de la Dumnezeu, dar nu o fost luat în samă. Ambii preoţi îs tare mândri şi ar trebui să facă pace. Avem nevoie de linişte în Săpânţa. Dacă nu s-or linişti lucrurile, cred că Dumnezeu tare ne va pedepsi pă toţi", a spus un alt localnic.

• Acuze grave la adresa preotului Grigore Luţai

Mai mult, în spatele acestor mişcări de masă se ascund dispute individuale. Fiica meşterului Ioan Stan Pătraş, Maria Pătraş, consideră că preotul paroh Grigore Luţai îi încalcă drepturile ce îi revin ca singura urmaşă a celui care a înfiinţat Cimitirul Vesel. Aceasta îi reproşează preotului paroh că îşi urmăreşte propriile interese. "Preotul Grigore Luţai se consideră urmaşul tatălui meu. A primit bani ca să refacă crucile sculptate de tatăl meu. Doresc să se verifice câte cruci au fost recondiţionate. De fapt, crucile sunt lăsate de izbelişte, or lumea vine la Cimitirul Vesel tocmai să le vadă. Preotul obţine sume de bani în urma taxelor percepute pentru vizitarea cimitirului, precum şi a celor solicitate pentru filmare şi fotografiere. Oare cine controlează aceşti bani? S-au tipărit vederi cu Cimitirul Vesel, de pe urma cărora se obţin bani frumoşi. A primit fonduri de la Bucureşti pe care, în loc să le folosească pentru cimitir, le-a folosit pentru biserică. Apoi vrea să construiască un muzeu particular să expună picturile făcute de preoteasă. A cheltuit o groază de bani pe casa parohială, pe care o pregăteşte pentru fiul său. De unde atâţia bani dintr-un salariu de preot? Tata, când o primit premiul de stat în valoare de 80.000 lei, înainte de ’89, putea să-şi facă o vilă, dar a donat banii ca să se facă drumul ce duce la casa Muzeu «Ioan Stan Pătraş». Să îi fie ruşine preotului că se gândeşte doar la el şi la ai lui! În locul muzeului, de ce nu a făcut o sală de mese de care să se folosească oamenii la înmormântări? În calitate de singur moştenitor al lui Ioan Stan Pătraş, nu i-am cerut decât să-mi acorde 10% din veniturile obţinute de pe urma Cimitirului Vesel. A refuzat să stea de vorbă cu mine. Voi înainta o plângere la Episcopia Maramureşului şi Sătmarului şi îl voi acţiona în instanţă pe preotul Grigore Luţai", a declarat Maria Pătraş, fiica lui Ioan Stan Pătraş.
Situaţia rămâne în continuare tensionată la Săpânţa. Care va fi finalul acestei stări conflictuale este greu de ştiut…









Lasa un comentariu pentru acest articol


Leave a Reply