Ionu' lu' Grigore, zis Paganini, rapsodul Maramuresului



Trimite stirea pe Yahoo! Messenger



"Intotdeauna ne-au placut capriciile, mai ales ale lui Paganini". Caruia i se zice, pe numele sau adevarat, Ionu' lu' Grigore. Porecla i-a fost pusa in Germania, cand i s-au rupt doua coarde si a cantat in continuare, amintind de celebrul violonist italian, care a ramas intr-un concert fara strunele de la vioara. Ionu' lu' Grigore face spectacol ori de cate ori se apuca de cantat la cetra'.

Ionu' lu' Grigore, din Salistea de Sus, judetul Maramures, are 69 de ani si canta la cetera (vioara) de la opt ani. Pasiunea pentru muzica nu o mosteneste insa din familie. "Am vazut ca tigani de astia canta la vioara si mie mi-o placut foarte mult", isi aminteste badea Ion.

Acesti oameni trebuie sa intre pe covorul rosu



"Si-am zis, dom'le, stai, da eu nu pot sa fac o vioara si sa cant? Si mi-am facut o vioara de asta de o scandura asa, de brad. Am facut-o eu, am pus corzi pe el... m-am ascuns in podul casei. Mama n-o stiu. Si scartaiam acolo. Da mama o iesit afara: "mai, batrane!" catre tata mieu. Mai, vaj, cum zicem noi, eu nu stiu ce dracu de matz se miauna? zice acolo. Eu radeam, ca eu auzeam ce zicea ea. Apoi mi-o cumparat tatal meu vioara, pe urma am prins de la unul, de la altul..."

Din 2000 canta si in afara Romaniei. "Am cantat in toate tarile. N-o fost o tara sa nu fi fost." De la nemti i se trage, de altfel, si porecla. Intr-un concert i s-au rupt doua strune si astfel a fost comparat cu Nicollo Paganini, care fusese pus intr-o situatie asemanatoare acum doua secole.

Nea Ion are patru copii, carora le-a transmis pasiunea pentru muzica. "Toti canta la vioara. Da' is si muncitori, ca si noi. Eu am fost muncitor si mi-o placut si asta. Asta-i veselia, asta-i petrecerea. Vedeti mainile astea? Is maini de muncitor." Unul dintre nepoti il insoteste chiar in concerte, cu chitara (zongura).











Lasa un comentariu pentru acest articol


Leave a Reply